Alberto Bertino

Alberto BertinoUkończył z wyróżnieniem Conservatorio Statale di Musica Antonio Vivaldi w Alessandrii (Włochy) w klasie fortepianu, co zaowocowało otrzymaniem nagrody Ghislieri za najlepszy dyplom roku oraz nagrody Premio Accademia Filarmonica. Następnie odbył studia podyplomowe w Accademia Pianistica di Imola w klasie fortepianu Borisa Petrushanskiego i Alexandra Lonquicha. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Stanisława Bunina, Lazara Bermana, Andrzeja Jasińskiego, Tatianę Nikolaevą, Aldo Ciccoliniego, Petera Langa, Rosalyn Tureck oraz Dmitrija Bashkirova.

Dzięki stypendiom Österreichischen Bundesministeriums für Wissenschaft und Forschung oraz Ministero Italiano degli Affari Esteri kontynuował edukację w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mozarteum w Salzburgu na wydziale dyrygentury w klasie Michaela Gielena, a także w klasie fortepianu prof. Petera Langa – jednocześnie studiując kompozycję w Conservatorio Antonio Vivaldi w Alessandrii. Następnie studiował dyrygenturę w Conservatorio Giuseppe Verdi w Turynie, a po otrzymaniu dyplomu tej uczelni – dzięki stypendium polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych – w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasach fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego i kompozycji prof. Eugeniusza Knapika.

W roku 1995 otrzymał I nagrodę na konkursie pianistycznym Città di Cesenatico, w roku 1999 II nagrodę w Concorso Internazionale di Musica da Camera di Finale Ligure w dwóch kategoriach – Duet i Trio.

W latach 2004-2006 prowadził klasę fortepianu w Istituto Civico Musicale w Alba (Włochy) zaś od roku 2007 jest wykładowcą fortepianu i dyrygentury Musikakademie Kassel (Niemcy). W swojej pracy wykorzystuje szeroką perspektywę – kompozytora, dyrygenta i wykonawcy.

Zajmował stanowisko głównego dyrygenta Teatru Opery w Turynie, był kierownikiem muzycznym i dyrygentem projektu operowego Die Un-Heimliche Ehe w Universytecie Kassel (współpraca ze studentami Universytetu Kassel, Musikakademie Kassel i Staatstheater Kassel), zasiadał w komisji Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Franca Mattiucci w Canelli (Włochy). W roku 2014 dyrygował Orkiestrą Symfoniczną Teatru Lanzhou w Chinach, był również zapraszany do dyrygowania koncertów symfonicznych w Polsce. Współpracował z Accademia della Voce w Turynie (Włochy) oraz Staatstheater Kassel (Niemcy), prowadził masterclass w zakresie fortepianu i muzyki kameralnej w Polsce (Piwniczna Zdrój, Dębica).

Jego kompozycje chóralne (Alma Redemptoris Mater, Glora Tibi Trinitas, How make the day dawn?) zostały prawykonane przez Chór Niemieckiego Radia (Rundfunk Chor MDR) pod batutą Howarda Armana w Bazylice Świętego Piotra w Lipsku.

W roku 2008 ukazała się jego płyta z muzyką Mozarta, wydana przez wytwórnię Naxos.

Włada płynnie pięcioma językami: włoskim, polskim, niemieckim, francuskim i angielskim.